Sultan Veled Hayatı Eserleri ve Yaptıkları

Sultan Veled: Mevlevi Tarikatının Kurucusu ve İlk Divan Şairlerinden

Hayatı ve Şahsiyeti

Sultan Veled (1226-1312), 13. yüzyılın önemli mutasavvıf ve şairlerinden biridir. 24 Nisan 1226‘da Karaman’da doğmuş, ünlü mutasavvıf ve şair Mevlana Celaleddin-i Rumi‘nin büyük oğludur. Annesi Gevher Hatun, Semerkantlı Şerafettin Lala’nın kızı olup Harzemşah hanedanından gelmektedir. Sultan Veled’in “Sultan” unvanını almasının arkasında, annesinin kökenine atıfta bulunulduğu rivayet edilir.

İlk eğitimini babası Mevlana’dan alan Sultan Veled, daha sonra Mevlana’nın en yakın dostu olan Şems-i Tebrizi’ye hizmet etmiştir. Mevlevilik tarikatının öğretilerini ve babasının tasavvufi görüşlerini sistemli hale getirerek, Mevlevi tarikatına kendine özgü bir kimlik kazandırmış, bu tarikatı hem örgütlü hem de kuralları olan bir yapı haline getirmiştir. Sultan Veled’in tasavvufi ilim ve irfanla donatılmış kişiliği, Mevleviliğin Anadolu Türklüğünün manevi ve kültürel gelişiminde etkili bir tarikat haline gelmesine öncülük etmiştir.

Mevlevilik tarikatının şeyhi Hüsameddin Çelebi’nin vefatından sonra, 27 yıl boyunca bu tarikatın liderliğini yapmıştır. Bu süre zarfında, Mevleviliği sadece bir tarikat olarak değil, aynı zamanda Anadolu’nun kültürel ve dini hayatına yön veren bir düşünce sistemi olarak şekillendirmiştir.

Sultan Veled’in Hayatının Önemli Dönüm Noktaları

Olay Tarih
Doğumu 24 Nisan 1226
Babasından İlk Eğitimini Alması 1230’lar
Şems-i Tebrizi’ye Hizmet Edişi 1240’lar
Mevlevi Tarikatı Şeyhliğine Gelişi Hüsameddin Çelebi’nin ölümü (1274)
Tarikat Liderliğinde Geçen Süre 27 Yıl
Vefatı 1312

Edebi Kişiliği ve Sanat Anlayışı

Sultan Veled, tasavvufi ve öğretici nitelikte yazdığı şiirleriyle tanınan bir şairdir. Şiirlerinde öğüt verici bir üslubu benimseyen Sultan Veled, babası Mevlana’nın mistik düşüncelerini bir araya getirip, Mevlevi tarikatının temel ilkelerini oluşturan bir yapı ortaya koymuştur. Şiirlerinde genellikle coşkunluk ve lirizm yerine didaktik bir anlatımı tercih etmiş, derin tasavvufi konuları sade bir üslupla işleyerek geniş kitlelere hitap etmiştir.

Sultan Veled’in Şiirlerinde Öne Çıkan Özellikler

  • Dil ve Edebî Tarz: Sultan Veled, şiirlerinde ağırlıklı olarak Farsça kullanmış; fakat az sayıda da olsa Türkçe şiirler de yazmıştır. Özellikle, Anadolu sahasında Türkçe şiirlerin ilk örneklerini vermesi bakımından dikkat çeker. Türkçe şiirlerinde Eski Anadolu Türkçesi‘ni kullanmış ve bu dilde, daha çok aruz ölçüsünü tercih etmiştir.
  • Nazım Şekilleri: Divan tarzı şiirleri Anadolu’da yazan ilk kişi olarak kabul edilen Sultan Veled, mesnevi, gazel ve rubai gibi nazım biçimlerini başarıyla kullanmıştır. Divan şiirinde de ilklerin temsilcisidir.
  • Tasavvufi ve Didaktik Anlayış: Şiirlerinde, tasavvufun derin meselelerini basit bir dille işlemiş ve okuyucularına ahlaki öğütler vermiştir. Babası Mevlana’nın eserlerinden esinlenerek, şiirlerinde aşk, Allah sevgisi, ölümden önce ölme gibi tasavvufi konuları işlerken, mürşit ve talip ilişkisini de irdelemiştir.
  • Mevlevilik Öğretilerinin Temsilcisi: Sultan Veled, babası Mevlana’nın ardından Mevleviliğin düşünsel ve edebi temellerini oturtmuş, tarikatın belirgin özelliklerini ortaya koymuştur. Bu yönüyle, Mevleviliğin Anadolu’daki kurumsallaşmasını sağlamış ve bu tarikatın örgütlü bir yapı kazanmasına öncülük etmiştir.

Sultan Veled’in Eserlerinin Genel Özellikleri

  1. Dil Kullanımı: Farsça ağırlıklı, az sayıda Türkçe.
  2. Nazım Şekli: Mesnevi, gazel, rubai.
  3. Tema: Tasavvufi düşünceler, aşk, öğüt, mürşit-tarikat ilişkisi.
  4. Dönemin Dil Özellikleri: Eski Anadolu Türkçesi’nin örnekleri.
  5. Öğreticilik: Didaktik ve tasavvufi içerikler.

Eserleri ve İçerikleri

1. Divan

Sultan Veled’in en bilinen eserlerinden biridir. Eser, 925 gazel ve 455 rubai içerir. Toplamda 13.335 beyitten oluşan bu büyük divan, Sultan Veled’in tasavvufi düşüncelerini ve öğütlerini topladığı bir hazine niteliğindedir. Eserin içinde yer alan 129 beyit Türkçe olarak kaleme alınmıştır. Bu gazellerde sade ve açık bir dil kullanılarak tasavvufi ve didaktik bir içerik sunulmuştur.

2. Maarif

Sultan Veled’in mensur (düzyazı) tarzda yazdığı tek eseridir. Dini ve ahlaki öğütler içeren bu eser, elli altı bölümden oluşur. Maarif, Mevlana’nın ünlü eseri “Fihi Ma Fih” eserine nazire olarak yazılmış olup, babasının görüşlerini ve tasavvufi düşüncelerini tamamlayan bir eserdir.

3. İbtidaname

Sultan Veled’in yazdığı ilk mesnevidir. 8760 beyitten oluşur ve eserin içinde 76 Türkçe beyit yer alır. Bu eserde Mevlana’nın hayatı, onun düşünceleri ve Sultan Veled’in kendi tasavvufi tecrübeleri anlatılır. Mevlevilikte önemli bir ilke olan “ölmeden önce ölme” ve mürşite bağlanma konuları işlenmiştir.

4. İntihaname

Sultan Veled’in üçüncü ve son mesnevisidir. Tamamı Farsça olan bu eser, mesnevi vezni ile yazılmış bir öğüt kitabı niteliğindedir. 7000 beyitten oluşan bu eser, Sultan Veled’in tasavvufi düşüncelerini yoğun bir şekilde içermektedir.

5. Rebabname

Mesnevi vezniyle yazılmış bir eserdir. Eserde 162 Türkçe beyit bulunmaktadır. Sultan Veled, bu eseri nazım ve nesir karışımı bir üslupta kaleme almış ve eserin sonunda Türkçe beyitlerle okuyucularına hitap etmiştir.

Eserlerinin Özelliklerini Gösteren Tablo

Eser Adı Nazım Türü Beyit Sayısı Dili Konular
Divan Gazel, Rubai 13.335 Farsça, Türkçe Tasavvufi, didaktik
Maarif Mensur (Düzyazı) 56 Bölüm Farsça Dini ve ahlaki öğütler
İbtidaname Mesnevi 8760 Farsça, Türkçe Mevlana’nın düşünceleri, tasavvuf
İntihaname Mesnevi 7000 Farsça Tasavvuf, öğütler
Rebabname Mesnevi 162 Beyit Türkçe Farsça, Türkçe Nazım-nesir karışımı

Sultan Veled, Mevlevilik, Mevlana, Sultan Veled eserleri, İbtidaname, Maarif, Rebabname, Divan, Farsça şiirler, Mevlevi tarikatı, tasavvuf, Selahaddin-i Zerkub, Anadolu Türkçesi, Sultan Veled kimdir, Mevlana’nın oğlu, İntihaname, tasavvuf edebiyatı.

Yorum yapın